torsdag 16 december 2010

Roooligt!!

Ja det blidde lite frågor iaf :) Så många frågar så mycket när jag träffar eller via telefon, men nu stod det nog still hos dom flesta, men inte gör det något, jag tycker om er lika mycket ändå.
Tack goa ni!!!! Jag är så glad att ni läser om min tokiga vardag.
Bamsekramar till Er!!!!!

Anonym sa...
Går ni på resturang???
15 december 2010 10:41

Hej anonym!!
Vi, eller jag åt på restaurangen ibland där Mehmet jobbar, Tropical, jättegott:) Lite svårt för honom ,då han jobbade så mycket. Här i Gaziantep har det inte blivit av nångång, nåt kebabhak, men räknar inte det som restaurang.
Kram Anna

Jenny Guzel sa...
Halloj,
Vet inte om jag har kommenterat förut men får väl göra det nu så det blir lite fler inlägg då... hehe...
Hittade hit via nån annan blogg :) Älskar att läsa om andra "turkfruar".
Jag är Gift med Okan från Adana och vi har tre söner tillsammans.
Var i Turkiet är du?
Och hur länge ska du stanna?
Jag kan säkert hitta svaret här i bloggen men tänkte att jag frågar här ändå så du får lite kommentarer... hehe...
Puss och kram
Jenny
15 december 2010 12:00

Hej Jenny!!
Jag befinner mig i Gaziantep sydöstra sidan av Turkiet, vi kommer att stanna här till Jan nånting, och förhoppningsvis åka till Sverige tillsammans om Mehmet får sitt visum.
Kram Anna

mamma sa...
Snart jul, kommer det att bli något firande hos er och iså fall hur.Tänkt ut nåt till nyåret? Kramen
15 december 2010 12:38

Hej Mammsen!!
Jag tänker kräva en julgran, å lite glitter och några ljus. Nyåret tänker vi spendera på ett lite finare hotell som vi sett ut, å med finare menar jag att dom har dusch och toalett.
Kram Anna

Therese sa...
Springer det mkt hundar på gatorna?? OCH nääär kommer du till sverige så man får träffa dig? ;)Kram från mig :)
15 december 2010 23:23

Hej söta Therese!!
I Gaziantep har jag bara sett 1 hund, å det är tur det , blödig som jag är, men mycket katter. I Alanya är det mycket katter och hundar, vill helst ta hem alla :). Vi kommer snaaaaaart, då ska vi ses å ha en riktigt brakkväll. Kramen!!

Anonym sa...
Äääääälskar din blogg!!!
Vill ha fler inlägg och bilder så jag kör på med frågor och hoppas på de bästa!

1.Har du tänkt skaffa jobb om det blir så att du blir kvar där eller är det hemmafru som gäller?
Om det blir så att vi bosätter oss i Turkiet, så vill jag nog gärna ha något att göra, kanske kan bli svårt, men allt går :) Hemmafru är det många som är, å det skulle nog gå bra det med, blir mest en ekonomisk fråga.

2.Äter ni eller du något som kommer från grisar(medans du är där)?
Vi äter inget som kommer från gris, fick ner ett paket korv från Sverige i sommras, å vad det var gott :) Jag njöt lääänge.

3.Blir det samma pris för dig som för de andra om ni handlar på affär, marknad osv? Tänkte om de tror du är turist.
I vissa affärer där dom känner igen mig får jag bra pris, då dom känner Mehmet, men oftast får man turistpriser, som kan få mig att gå i taket :) Men hämtar oftast Mehmet då, eller skickar honom.

4.Kör du bil där? Isf är de svårt med skyltar, regler och de galna taxiförarna?
Jag kör INTE bil i Alanya, har provat en gång i Gaziantep, men dom kör ju som biltjuvar härnere. Om jag var väldigt mycket tvungen så kanske jag skulle :)

5.Favoriträtten och drycken i Turkiet?
Dom har mycket gott, men jag är väldigt förtjust i Kisir, slags bulgur, stark, sallad, grej :)
Lahmacun är oxå gott. Drycken är nog deras turkiska te, dricker aldrig i te i Sverige, men är är jag som en vandrande tekanna.

6.Är det engelska ni kör på eller lär du dig turkiska eftersom? Kan de andra i familjen engelska?
Jag har lärt mig mer turkiska under dom två månaderna jag har varit i Gaziantep, än vad jag gjort under mina semestrar till Alanya. Otroligt vad fort man lär sig, men jag har inget val då dom andra inte kan ett ord engelska, så snart så kommer det nog flytande (hoppas jag)

7.Inte funderat på att ta emot svenska turister under säsong sen, extraknäcka för typ apollo eller nåt turkiskt företag?
Absolut, det skulle jag gärna göra, jag tycker om människor och att jobba med service är något som jag verkligen älskar att göra och är bra på tycker jag, om man får säga så :)

8.Vad skulle du aldrig äta där nere? Inte ens om de betalade dig..
Haha, oj vad svårt det blev, innan så hade jag nog sagt fårhjärna osv men det har jag ju gjort, utan att jag visste förvisso, skulle ljuga om jag sa att det var äckligt, snarare tvärtom, men det var ju innan jag visste vad det var. Men mitt svar är nog hund, katt ja du vet.

9.Är sjukvården dyr där?
Ja man bör verkligen ha försäkring, även om många inte har det. Har aldrig behövt uppsöka sjukhus för något allvarligare, *peppar, peppar* men vad jag har förstått från andra så är dom privata sjukhusen bättre. Blir du sjuk, allvarligt och behöver hjälp, utan försäkring, ja då blir det dyrt, riktigt dyrt ringa swedbank-låna-pengar-dyrt.,

10.Svårt att hålla koll på familjen? Namn, ålder, relation, barn, syskon osv?
Ja en del, känns som att det finns 100 fastrar och 100 mostrar, kusiner osv, men oftast så säger dom att det där är min familj, frågar jag hur så kommer det en väldigt invecklad förklaring. tror inte Mehmet vet själv hur stor hans släkt är :)

11.Är det någon turk som misstagit dig för turk? Eller turist som trott du varit turk?
Många turkar tror att jag är antingen kommer från Turkiet, Iran, Italien eller Spanien. Men ingen turist har misstagit sig. Några kunder på mitt jobb i Sverige har frågat några ggr vilket land jag kommer ifrån. Vet inte hur det kommer sig.

12.Går man upp eller ner i vikt av den typiska turkiska maten, alltså den som turkarna äter, inte de som turisterna vill ha. Jämfört med den svenska.
Turkarna äter ju mycket bröd, vitt bröd är det till allt nästan, men jag har inte gått upp något. Turkarna är väldigt duktiga på att laga precis allt från grunden, inga konserveringmedel el konstigheter förekommer. Jag tycker inte att man går upp i vikt. Skulle vara av allt smaskens som finns här nere för att jag är en godisråtta av modell värst. I Gaziantep har det nog varit mer neråt, har haft lite svårt ibland med Svärmors mat ibland :) Kan säga att jag saknar min egen mat lite :)

Med det tackar jag för mig och hoppas på en lika bra fortsättning på bloggen!
16 december 2010 02:04
Tack snälla snälla du för alla dina frågor, hoppas att du fått svar på allt.
Blir så glad att du tycker om det jag skriver.
Kramar Anna

Marie sa...
Jag har ett par små enkla frågor som jag hoppas du kan svara på.

Hejsan Määääri :)
1. Vad är det för FEL I HUVVET på 99% AV ALLA TURKAR/KURDER?
Ja vad kan jag svara, jag tycker ju inte så. Känner inte att det är den erfarenheten jag har haft, men vet att en del känner så. Det förkommer mycket krångel, man upphör aldrig att sluta att förvånas, men jag har på nåt sätt lärt mig att acceptera detta. Har inte så mycket val , om jag ska leva så nära turkar och kurder. Alla är så olika, och jag tycker att det är så tråkigt att du har lyckats stöta på dom som inte riktigt är som dom ska. Hoppas av hela mitt hjärta att du kommer att få uppleva den som jag gör.

2. Hur kommer det sig att vissa människor varken har tur i spel eller kärlek?
Älskade vän, jag vet inte. <3 <3 <3
/Märi 16 december 2010 03:26

Lisa sa...
När det är dags för bröllop.. Blir det i Turkland eller i Sverige då? Hur ser framtiden ut? Vad har du för planer?
16 december 2010 03:31

Hejsan goa Lisa!!
Bröllopslaner har vi många, lite så att jag vill hålla dom för mig själv. Men det kommer att bli två, ett i Sverige och sen en större fest i lokal i Gaziantep, ev en nikka, men har inte bestämmt mig om det än. Planerna är, leva med Mehmet, i Sverige, Turkiet, Africa eller på en kobbe ute i skärgården spelar ingen roll. Bara jag får vakna upp med honom varje morgon.

Inga kommentarer: