torsdag 15 juli 2010

Tisdagsmarknaden

På Tisdagar är det marknad, som fredagsmarknaden då bönderna kommer in med div frukter å grönsaker. Det inhandlas en hel del när jag och Mehmet går dit som ni säkert vet efter mitt inlägg om fredagsmarknaden. Så ,på tis o fre befinner jag mig alltid där :). Men den är gången gick jag dit som en äkta lokalis. Själv? nej , men med granntanten, ni vet hon jag städade med. Vi bestämde att vi skulle gå dit ihop. Glad att hon frågade.
-I will show u Anna, säger hon å vi traskade dit. Den här dagen var det riktigt varmt. typ skitvarmt, å jag skulle ha en massa smarr tänkte jag.
Tomater
sallad
gurka
persika
melon
vindruvor
purjolök
paprika grön/röd
citron.

När jag köper så handlar jag alltid 1 eller 2 kilo av varje, dels för att det går åt så mycket och för att det är nästan bara det vi äter nu när det är så varmt, man vill ha kall mat , å dels för att det är så billigt. Jag spenderade 50 spänn på allt jag handlade inkl en duk från en bytant för 20 kr. Så 30 kr då allt som allt. Helt löjligt egentligen. Men känns bra att man stöder byfolket. Remesia visade verkligen hur man ska handla, vart man ska gå, vilken som har bäst/billigast och att se till att man ska plocka själv, för dom är väldigt duktiga på att plocka i själva, å dom väljer ju kanske inte dom bästa grejerna direkt.
Vi satt och drack te hos bytanten med duken, då Remesia känner henne, jag blev helt klart godkänd som Remesias gellin (svärdotter)
Vi satt där ett tag å ojjade oss om värmen och tittade på folk, mycket trevligt.
Hemma med 100 kilo frukt, slängde jag in allt i kylen, å gled sen iväg i mitt svettande till poolen, flöt runt lite där å bara mådde allmänt bra, jag som lokalis liksom, tanken börjar vänja sig mer och mer.

Detta var som sagt igår, och idag har jag varit till Antalya flygplats för att hämta Luna, bartenderns tjej, ja jag körde förstås inte själv, men jag satt i taxin, för Can kunde inte åka då han jobbade, så jag åkte mest med för att hon skulle få lite sällskap hem. 5 min efter att vi åkt, hände det nåt. Bilen på våran högra sida bestämde helt plötsligt att han skulle vänster, så han körde, å rätt in i vår bli, ingen fara skedd, men man blev lite skakis, det blev sån smäll,å vi for upp på en refug, Hussein taxichauffören blev helt galen, tvärnitade å ut ut taxin å skrek på killarna i andra bilen å dom började med pengar å skulle betala, men hussein sa att dom kunde helt sonika köra upp sina pengar nånstans. Konstigt att det inte blev mer på bilen, å jag lovar att förutom lite ont i knät är jag helt ok, jag lovar. Absolut ingen fara. Mamma å pappa, skulle ha ringt om detta , men det var så sent på kvällen. Men det är hur lungt som helst, är glad att han hade så snabb reflex å parerade så fort. Men vi hämtade Luna å det känns bra att hon är här nere, nu kan vi turkfrua oss ihop.

3 kommentarer:

Emma Nylén sa...

ojoj, tur det gick bra!
Kram/ Emma

Annica sa...

Oj, oj!!!

pelle o sa...

Det är bra att allting blev bra:::