onsdag 14 juli 2010

2 saker jag inte vill vara med om igen.

Att man inte lär sig, men ska iaf berätt om två skaer som har hänt här nere som jag verkligen vill glömma.

1 Anna L och jag glider in i baren på ett hotell som vi bodde på förut, beställer in ett glas vin och säkert har vi tagit en stadig på hotellrummet innan.
I baren står Mustafa som vi känner sen innan, han pratar med nån lokalis runt 40. Vi sätter oss nån meter från lokalisen då upptäcker jag att han har nån slags midjeväska men har den som handväska. Lite skrattande säger jag till Anna
- kolla, han ger ordet tvärhängd handväska en helt ny innebörd. Hon asgarvar å vi spinner på en stund om detta fenomen. När lokalisen efter ca 15 min vänder sig mot oss å säger PÅ SVENSKA
-Jaha, är ni från Sverige tjejer.....
Ja, i detta ögonblick dog jag lite. Han fortsätter å säger vart i Sverige vi är ifrån.
Jag som totalt har tappat förståndet svarar
-Överallt??!!
Anna säger, så du är alltså från Sverige då, å det visar sig att han bor på Gotland och har narurligtvis bott där ett tag.
- Men du har ingen dialekt, i brist på annat säger hon detta, å fortsätter att han borde lägga till sig en.
Vinet vi betsällt in tog slut väldigt fort, å sen stängde vi in oss på rummet.


2 Marie och jag var på Migros, ett slags Hemköp, ser lite ut som det oxå :).
Vi står i kö och jag ska lägga upp mina varor , då en kvinna i sjal på huvvet, blommig långkjol och långärmat som bara turkkvinnorna har när det är 90 grader ute, glider in före mig, alltså verkligen smiter in, det låg några varor före mig, men jag trodde dem tillhörde mannen innan mig.
- Fan Marie, säger jag högt, jag trodde vi hade kösystem här, men tydligen inte, suckar å surar till lite, det är det värsta jag vet när folk tränger sig.
- Jag skulle bara hämta tidningen, svarar turkkvinnan på KLOCKREN svenska, det är mina varor som ligger här...
Ja vad fan gör man,jag dog lite igen, detta var så otippat så att det var läskigt. Tycker att man borde ha en skylt hängandes på sig, typ jag pratar svenska. Eller borde jag lära mig att knipa igen det här kakhålet jag har.

5 kommentarer:

Emma Nylén sa...

Haha! Riktigt oflyt verkar ni haft, men kul å läsa:) Ha det bra i värmen! Här i Avesta är det sjukt varmt oxå! kram Emma

Lisa sa...

Vilken fin och rolig blogg du har :)
Skrattar mkt och ofta! Oskar hälsar att han saknar dig.
Kram

Anna i Turkiet sa...

Lisa, åh vad roligt att du kommenterar, hade ingen aning om att du läste :) riktigt glad blev jag.
Hälsa Oskar att jag saknar han oxå, otroligt mycket. Kramen!!

Anonym sa...

Hahaha otippat Anna ;)) attans vilken otur! hmm jag tippar på det sistnämnda...knipa igen kakhålet och släppa lite på dina fördomar ;) men du, jag har gjort PRECIS samma sak själv, när jag var yngre :) kramen <3 // Pia

Annica sa...

Men Anna, du brukar ju alltid vara så tyst och försynt??? Har du förändrats i Turkiet???