lördag 10 juli 2010

Funderat klart?

Ni som gissade på att jag skulle konvertera, ni hade fel. Ni som tippade på giftemål, ni hade fel. Det var inte så himla märkrvärdigt egentligen. Men mycket intressant. Jag skulle göra ett arbete för skolan, besöka en helig plats, så jag drog till mosken helt enkelt. Ja, nu kan man ju inte bara stövla in där som vilken tattare som helst, å dessutom hade jag lite frågor som jag skulle ställa. så vi bokade en tid.

-Men kommer översteimamen att vara där så, sa jag med klotöga

-Nej, jag vet inte vem vi får prata med, men säkert nån slags imam ( turkapräst typ).

Men du vet väll, fortsatte Mehmet å garvade

-Vaddå?

-Ja du lär ha sjal på huvvet om du ska komma in.

-sjal, vaddå burqua (el svtavas det burka?) tänkte jag å såg mig själv med koboltblå klädsel

-jamen, vaddå sjal

-ja du måste täcka håret å inte ha linne, utan armar å bit av benen måste vara täckta.

Mitt enda argument var att mitt löshår, det var fan inte billigt.



Men Mehmet ordnade en fin svart sjal med rött/guld brodyr på. som han sedan satte på mitt huvve så jag fick testa. Mehmet har aldrig krävt av mig att jag ska bära detta, men han såg bra nöjd ut när han såg den på, medans jag kände mig som en blandning av en påskärring och liemannen.

När vi kom in där var det helt tomt, och emot oss kom en man som gjorde att hela rummet krympte, där stod jag, som en främling i en ny värld. Bergundade mina synder, å hoppades för allt i världen att dom inte skulle synas. Men tvärtom var han en mycket vänlig man som svarade på mina frågor till skolan. Men det hela var så märkligt, allt var så otroligt heligt, av svenska kyrkan får jag inte alls den känslan, självklart respekterar jag den lika mycket, men ni kanske förstår. Ja ta det lungt nu, jag har inte gått å blivit muslim, pappa, slappna av.

Besöket varade kanske i en timme å jag var mycket nöjd med mitt resultat, fick för övrigt vg på uppsatsen.



Sjal får man bära om man vill, det rör mig inte i ryggen , vill man ha burqa, ha det, snacka om ett klädproblem mindre. Men jag kommer aldrig att ha det. Mitt löshår är alldeles för dyrt för det :)



Ska lägga in lite bilder så att ni får se oxå.

3 kommentarer:

SandraH sa...

Haha nu har jag läst din blogg Olsson, Humor... kan inte säga annat... Sjukt kul o läsa!! Detta måste du fortsätta med!! Kram kram

Anna i Turkiet sa...

Hejsan, fan vad kul att du tycket det :), ja det är inte svårt att få matrial ¨när man bor i never neverland. Tack snälla . Kramen!!

p.s om du läste om grannens rabarber, så var det din morfar jag var hos när jag var liten :)

Sandra H sa...

haha ja jag kunde väl nästa tänka mig d, stor pallaren ;)

Då lär man ju hälsa på dig om man åker till Turklandet nångång :D
Dock hr jag aldrig vart där hittills men nu finns d ju en anledning :)