torsdag 4 november 2010

Vatten, luft och gammat bös

Vem var uppe kl 5 i morse och bakade bröd? Inte jag iaf, utan övriga turkafruar var uppe långt innan jag visste att ny dag var på gång. Men jag släpade mig upp vid 9 iaf, kände att 5 var lite långt över min gräns, jag har ju semester, eller?. Vi har bakat bröd, i massor, ett speciellt bröd, som eg består bara av vatten, salt och mjöl. NEEEEEJ det är inte pinnbröd som man lindar runt korven vid korvgrillning efter svinkall dag ute, även om jag tycker mig minnas att jag faktiskt gillade det när jag var liten. Mamma, du kanske minns?
Men jag kavla( haha ordvitsa lite) upp ärmarna och tog i, det är väldigt svårt kan jag säga, man ska ju göra detta rätt så det blir jämt och inga hål i. Så dom här avancerade bakverken man har gjort hemma såsom hallongrottor och chockladbollar som man stoltserat med kunde man ju glömma. Detta görs på backen, sittandes på en kudde, nån slags gammal eldningsugn, där kunde man elda allt i, plast, gummi, ved, papper, mycket smidigt och miljövänligt tyckte jag. Nu är jag helt slut, men har fått klart godkänt för mitt arbete, kanske dom förstår att man kan fast man är svensk nu. Det går, sakta men säkert :) Det blir te å sen en ganska lång fuffastund. I morgon är det bröllop, ska bli jättekul, jag ska tydligen få henna på mina händer, är lite tveksam över detta, men men :)




Mamma Emine bakar!


Systern till Emine, som heter Adele


Syster Elif som håller i själva grillningen



Självklart bakar jag oxå, som den duktiga turkafrun jag är
Dom som jag gjorde..

Å sedan dom som dom gjorde :)








5 kommentarer:

Marie sa...

V i rullar, vi rullar, vi rullar, vi ruuulllaaarr... Hahaha =D Hundra år tillbaka i tiden säger du. Räcker det verkligen??? Jag är varken förvånad över hur mycket mjöl ni använde eller hur många brön ni fick till... utan, hur fan kunde du sitta på det där stengolvet så länge på knäna?

KRAM gummis, love you, miss you! Söta, söta du!

PS. Mehmet hälsar.

Annica sa...

Hej!
Härlig berättelse och duktig är du turkafrun! Det var en rejäl trave bröd du bakade.

Kram Annica

Anna i Turkiet sa...

Marie : Knasfia, jo det kändes efter några timmar kan jag säga, jag försökte yrka på rökpaus, men det fanns tydligen inte i planeringen :) saknar dig massor gumsan, Bamsekramar!!!!

Anna i Turkiet sa...

Annica: ja men visst var jag duktig, så mycket svårare än vad det ser ut :) Kram!!

Mamma sa...

Du har talang ser jättegott ut kram