torsdag 3 juni 2010

Vardag

Känner att det börjar bli vardag i Turkiet nu, allt börjar falla på plats i livet, börjar få in min rutin på hur saker och ting ska vara.
Dagen startar oftast med att vi går upp 8.30, klär på oss och försöker ta oss iväg till stranden. Om det inte är så att min kära pojkvän har legat å fnulat på nått kvällen innan, nåt som han naturligtvis inte säger, utan bara tänker, så när vi väl har kommit utanför dörren å jag försöker att gå å strandenhållet så kan han gå åt andra å bara säga: Kom vi går häråt å likt "sickan" i jönssonligan ser jag att han har en plan. Men vart Mehmet? gnäller jag som vet att detta kan sluta uppe i bergen. Å efter lite gnällande från mig å säkert en 20 min förklaring från honom omhur mycket bättre hans ide är slutar det med att vi går hem å äter frukost i sängen.
-Varför är vi såhär säger Mehmet med munnen fullt av barkisbröd.
Jag skyller ju allt på Turkiet å svarar helt enkelt : Turkiet.

Man kan tro att jag gnäller mycket om detta land, men ibland undrar jag om det ens finns på riktigt, never never land. Skulle man inte se det skulle man tror att det inte fanns.
När han väl börjar jobba kl 12 så masar jag oxå iväg mig till restaurangen och sätter mig för att plugga, eller försöker iaf. Svårt med ett gäng turkar som kommer en gång i kvarten å frågar om jag ska te, frukost eller nåt annat. Så mycket te som jag dricker i te-landet så kommer jag se ut som en vandrande te-kanna. Men lite roligt dock när jag pluggade religion första veckorna här jämte naturkunskap. Då satt jag med isalm sidan uppe å ojjj vad duktig jag var massallah som lärde mig sånt för att sedan ta upp naturkunskapsboken, dvs läsa om bigbang, jordens uppkomst å div.
Trodde för ett ögonblick att jag begått ett fruktansvärt brott,
- Men vaddå!!!?? Tror du på det här, att vi kommer från apor skrattar dom och klappar mig på huvvet likt en liten flicka på 7 år som precis frågat vart bebisar kommer från..

-Eh , en liten del av mig vill ställa mig upp på bordet å skrika jaaaa det gör jag fattar ni inget. Men nu är jag i muslim land, jag respekterar deras tro å jag vet bättre än ge mig in i en diskussion med en muslim om uppkomsten av Guds rike. Mehmet å jag pratar ibland om sånthär, men vi kommer fram till att han får tro på det han vill jag jag på mitt. Vi har aldrig varit osams om detta peppar peppar, dock lyssnar han å förstår min sak, men väljer att tro på sitt. Bra, så länge jag slipper.
-du är min lilla apa säger han ibland :)
Att sånt här krockar är inte konstigt, snarare tvärtom om det inte gjorde, men jag svarar iaf skocken stora klotögon runitkring mig att det är vad skolan vill att jag ska studera, men oxå religion, sen får vi se vart jag hamnar. Jag ser ett litet hopp i deras ögon å känner att faran är avblåst.

Religionen är nu klar å nu står marknadsföring för turism på schemat, mycket roligt, knöligt men roligt. Dom är inte lika intrersserade av detta, för dom jobbar ju i turistparadiset å då kan man allt. Finns ingen som är så bra som dom som jobbar här, å det ska göras stor affär av att berätta HUR bra dom är, vad dom kan som ingen annan restaurang kan. Det finns ca 2000 restauranger här nere, men såklart dom är bäst.

Idag när Mehemet har rast så ska vi gå till beachen är det tänkt iaf, man vet aldrig som sagt, det är oxå det som är lite charmen med detta, dagarna blir sällan som man har planerat det.
Sen jobbar han ju igen från 18 till ca 02.00. Ni kanske tror att jag är själv mycket å har tråkigt, men jag tycker att det går riktigt bra än så länge. Jag trivs ännu.

Ska försöka ta mig iväg å köpa fogmassa till badrummet, det finns på mini market så Mehmet, nej det gör det inte sa jag, ska ha riktiga grejor då det är ett jättehål emellen två kakelplattor, å jag vill gärna att det ska hålla längre än två dagar å jag vill att det ska vara för badrum, inte för limma ihop två pappersark. Nån som kasnke har nå tips om vad man kan använda, el är jag inne på rätt spår?

Nu ska jag plugga lite till så höres vi snart!!

4 kommentarer:

Anna sa...

Gå till gubben med badrumsmattan. Han vet nog :) Om inte annat så känner nog han nån som känner nån som har en kusin vars kompis har en butik där dom kanske säljer sånt. Värt ett försök med andra ord. Saknar dej galet mycket gums!!

Kraaaaaam.

Mia sa...

Är såååå galet stolt över dig!!! Saknar dig massor!

Kram Mia

Anna i Turkiet sa...

Goa Mia, *kramar om*

Annica sa...

Anna, vilken härlig seriös berättelse! Inget gott skratt idag, men en myskänsla: Vilken tjej!! Vad är det du pluggar? Jag trodde du bara läste turkiska. Jobbar M på restaurang?

Kram från Annica