onsdag 16 juni 2010

Städdag

Jag har haft en städdag, inte en vanlig sådan, utan detta gick i äkta turkish style.
Man har som sagt inte damsugare, man sopar, men jag har klinkers i hela lghtn så det går ok.

På balkongen så hällde jag ut vatten å skrubbade, sen med gummiskrapan ner med vattnet i avloppet som finns där. När jag stod i skrubbade som mest kl 13, ja ni kan ju tänka er solen, så ropar granntanten att nu kommer hon att tvätta sina mattor, jag nickar å flyttar mig lite för jag vet att snart kommer det ett vattenfall ner. Sedan kommer hon ner, så att hon står nedanför min balkong på första våningen, å därutanför den kan man säga att det är som en liten uteplats för div aktiviteter, den ska hon städa oxå, som tillhör alla i huset, jag erbjuder mig att hjälpa henne å turktanten blir överlycklig. Anna, very good cleaning lady är vad hon säger.
Gott folk, jag svettades till den grad att jag tror att jag tappade 10 kilo på en kvart, vi rensade denna uteplats på allt, gamnla fimpar, glasbitar å annat snusk. Å det var inte som att vi hade fått handskar el nåt från "föreningen" utan vi stod på knä å plockade, å borstade. Jag trodde att min stund var kommen, århundradets varmaste dag.
När vi var klara sa tanten, jag kommer inte ihåg hennes namn, men typ Remesia el nåt, mig kallade hon Gellin,(tror jag att det var) i stil med svärdotter, för man är släkt med alla så fort man har turkman, nu Gellin ska vi duscha å sen tar vi kaffe på min balkong säger hon glatt, jag ser i kors å vet inte om jag ska gråta el skratta. Men jag kryper in å duschar å pallrar mig upp till denna oerhört trevliga kvinna. Kaffe är absolut inte min grej, hade mer hoppats på korvgrillning el nåt som man brukar göra, men dricker min kopp iaf.
Vi pratar om det mesta, och jag känner att det känns mycket bra att vi kommer överrens, hon känns lite grand som Anderssonsskans Kalle, fast inte Kalle då.

Henrik, njut av dina städdagar i Gävle, det är ingenting mot detta :)

2 kommentarer:

Pelle olsson sa...

Ja du Anna,tänk när du skulle städa i Rutbo i ditt rum, när folk drodde att du skulle flytta, då kanske det här var lindrit.På tal om chips,ville du inte smaka!!!!!

Anna i Turkiet sa...

Hahaha, ja det var förr det....
Å tyskens chips lät jag bli, snuskchips...