fredag 28 maj 2010

Fredagsmarknaden

Nu ska det handlas, jag vill ha minst en av varje, å framför allt, allt som är billigt.

Vi gick upp i skaplig tid i morse, runt 7.30, gjorde oss i ordning för den enorma fredagsmarknaden, där bönderna kommer in å säljer sina grönsaker å alla möjliga frukter.

Det var så tomt i kylen att t o m T-rex har flyttat så nu är det dags för en inhandling.
Jag som inte tror att jag bor här ännu, krävde taxi dit, inte sååå dyrt. Men finansminister Mehmet valde att nu ska familjen ta bussen. 1 lira Anna so cheap. 1 lira ca 5 kr.....
Till hans förtret kostade det nu 1. 25 lira ÅH NEJ!!! Denna skattehöjning fick min blivande att gå i taket....Nu får vi gå i fortsättningen, jag förklarade som jag alltid gör att jag fortfarande inte köper skor för att gå i, utan för att dom är så himla fina.....

Men fullt så snål är han inte, så vi tog bussen. Å jag kan oxå gå, men gå själva dit från där jag bor i 70 graders värme......... mot bazaren!!!!

Där inne på området råder djungelns lag, alla har förstås bäst grejor,det gapas å skriks å alla män står i dessa otroligt mysiga haremsbyxor, riktigta sådana , å jag försöker att inte snegla för mycket på saker och ting, för då åker man dit, infångad, å svenska som man är måste man ju köpa nåt då.
Men vi kör detta enligt turkisk stil, först går man igenom heeeeela området, pekar å muttrar nåt om att titta där, vilka rövarpriser, 5 kr kilot för tomater, oj, röd paprika för hela 5. 50 kr/kilot, medans en annan undrar om hela marknaden är genmanipulerad.

5. 50kr/kilot, skriker jag i min iver å förklarar att i Sverige får du knappt påsen för där du lägger paprikan i . Men såklart, the turkish way, det finns alltid nåt ställe som är billigare. så vi går längre in i djungeln å det blir bara värre å värre.
Medans Mehemet står och dealar om potatis provar jag att vara lite djärv å frågar om jag kan få köpa bara några stycken aprikoser, försäljaren som inte förstår att att jag bara vill ha typ 5, börjar plocka ihop 5 kilo, för här serni gott folk, här köper man inte så, det är kilon eller inget.
Svetten rinner på mig och jag börjar stamma, Mehemet som har en radar när det gäller min panik bland massa tattare kommer springades med potatis å vattenmeloner. Min bästa kille förstår vad jag har gjort å köper ett kilo iaf, så inte försäljaren går i konkurs. Det enda jag ville var ju bara 5 st........å dom var inte heller särkilt goda, skulle ha gått längre in.....
Med kassar fyllda av potatis, tomater , paprikor å såklart jordgubbar i massor, lyxade vi till det å tog......bussen hem.

Men så köpte vi simit oxå, ett slags runt bröd som kostar knappt nåt, med ost på.
Är det dagens, kan det var jättegott, är det gårdagens så är det som att tugga på ett cykelhjul.

Är supernöjd med allt, å försöker stuva in det mesta i kylen som definitivt inte är gjord i turkiet, matens land. Men den drar ju lite ström iaf.....vi fick första elräkningen, 50 spänn för en månad.
Nu får vi nog börja dra in lite..........

När det gäller el, så har vi en granne, en tysk, han är gammal, riktigt gammal sådär som när jag möter honom vet jag inte om jag ska hälsa eller ringa ambulans. Han kommer över häromdagen, ja inte på fika utan han ville låna el.......vaddå i en burk å lämna tillbaka efter en månad?
Låna sa jag, med den knageltyska som jag kan...hur menar du?
Men tysken är inte så dum som man kan tro, han har nämligen med sig en förlägningskabel på ca 8 km... som han kopplar in å drar in till sig, å vips han har el.
FinansMehmet som såg sin chans att göra en bra affär, man dealar ju och gör affärer om precis ALLT här nere, krävde x antal pengar för några dagar.
RealistAnna sade lite försiktigt sådär
- Men tänk om han har AC därinne då?, vem fan vet vad han gör med strömmen, då kvittar det att vi har fått pengar, AC drar ju jättemycket ström,( hur ska han koppla in den med vanlig elkabel tänker ni, tro mig, det går). vet oxå att han har tvättmaskin.....å massa annat skit därinne,Tror mig även ha sett den första mobiltelefonen därinne, å det är inget litet batteri som den drivs med.

Mehemet som fick annat ansiktsuttryck, gick över till tysken å sa att han fick en dag på sig. Ibland går det the swedish way oxå.
Å dagen efter så drogs sladden ur, utan förvarning, det var den grannsämjan.
Men gubben är 1000 år gammal så nästa gång vi ses har han förhoppningsvis glömt bort det.

Plugga dags?, eller strand? Gör en egen varienat å lägger mig vid poolen med datorn, finns säkert nåt uttag där på botten jag kan använda......

9 kommentarer:

Bror sa...

Varför är inte du författare för? Typ krönikör eller nåt? =) Men du.......... sluta med alla punkter =) Kram

Anna i Turkiet sa...

Kommer aldrig att sluta med punkter......nånsin !

pelle olsson sa...

Kanon jag vill höra mera:) Kram

Anonym sa...

vilken rolig blogg DU kan säkert få ut den som pocket kram mamma

Joakim sa...

Du är som jag, punkter ska det vara... =) Jag vill också köpa saker för fem kronor kilot, ska nog hitta någon där nere också tror jag =) haha

Annica von Willigerode sa...

Vad ska man säga??? Lyckan är gjord, en ny blogg av författarinnan Anna! Du är bäst! Skit i punkter mm, skriv bara skriv!!!!

Kram

Mia sa...

Heja Anna!!!!! Fy fan va bra du skriver! Å vad bra att vi kan få följa dig och din man i eran vardag, glöm inte att vi vill ha med lite kort i den här bloggen också. Pussar å kramar från mig!

Patricia sa...

Mer mer mer..vill höra mer. Visste ju att detta skulle bli hur bra som helst..du e ju bäst. Kram kram

Anonym sa...

Hahahhahaha fy f-n Anna jag skrattar så jag grinar ;) mer, jag vill höra mer...ni måste ha ett underbart liv...pussar i massor, må så gott/Pia